Bulgaria

În Bulgaria, Legea privind Educaţia şi Formarea Profesională (1999) a înfiinţat un organism special, Agenţia Naţională pentru Educaţie şi Formare Profesională (NAVET). Obiectivul principal al NAVET este de “a asigura şi a menţine calitatea în educaţia şi formarea profesională a tinerilor şi adulţilor, în conformitate cu nevoile pieţei muncii şi dezvoltarea competitivăţii în economia bulgară”. Misiunea NAVET afirmă că va:

  • coopera cu partenerii sociali în implementarea politicilor coordonate pentru învăţare pe parcursul întregii vieţi, formare profesională continuă şi introducerea practicilor europene de succes;
  • extinde accesul şomerilor şi al celor ocupaţi la educaţia şi formarea profesională, în conformitate cu nevoile pieţei muncii;
  • asigura accesul public la informaţii utile privind formarea profesională continuă şi învăţarea pe parcursul întregii vieţi şi în UE;
  • dezvolta lista de profesii pentru educaţia şi formarea profesională;
  • dezvolta Cerinţele Educaţionale de Stat (standarde) pentru dobândirea calificărilor.

Un studiu realizat de Comisia Europeană în 2007 afirmă că nu există “nici o cercetare şi evaluare efectuată regulat a calităţii aptitudinilor dobândite prin formarea profesională”.  Cu toate acestea, anumite condiţii preliminare pentru îmbunătăţirea calităţii şi eficienţei învăţării pe parcursul întregii vieţi au fost stabilite şi puse în practică. Evaluarea externă a şcolilor este realizată de către Inspectoratele Regionale din cadrul Ministerului Educaţiei şi Ştiinţei, situate în 28 de centre administrative. În 2005 a fost înfiinţat Centrul pentru Controlul şi Evaluarea Calităţii Educaţiei din Bulgaria pentru a îmbunătăţi evaluarea internă şi externă, ​​şi sistemele pentru controlul calităţii în şcolile secundare şi superioare. În plus, un grup de lucru a fost creat pentru a efectua o analiză a calificărilor în Bulgaria, în conformitate cu indicatorii Cadrului European al Calificărilor.

 

Back to top