Cehia

Asigurarea Calităţii în EFP în Republica Cehă este definită în Planul pe termen lung pentru Dezvoltarea Educaţiei şi Sistemului de Învăţământ din 2002, şi în versiunea sa actualizată. Acest plan prevede ca una dintre principalele priorităţi, asigurarea calităţii, monitorizarea şi evaluarea educaţiei. Statul ceh garantează calitatea ofertei educaţionale, în ceea ce priveşte cursurile acreditate de Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului (MSMT) şi evaluarea externă – inspecţia de către Inspectoratul Şcolar Ceh (ČŠI). Procesul de acreditare a cursurilor este o evaluare a calităţii care nu se repetă şi nu este continuă. Asigurarea calităţii cursurilor care nu sunt acreditate de MSMT sunt de competenţa furnizorului. Se aşeaptă ca forţele de pe piaţă să rezolve acest lucru. Evaluarea externă se bazează pe auto-evaluarea şcolilor care este obligatorie conform noii Legi a şcolilor.  Statul garanteaza calitatea recalificării, ceea ce face prin urmare ca o acreditarea valabilă din partea MSMT să fie o condiţie esenţială pentru orice instituţie de învăţământ. Procesul de evaluare şi acreditare se bazează pe mai multe resurse disponibile pentru un anumit curs, precum resurse umane, materiale şi tehnice, precum şi metodele de testare a cunoştinţelor şi a competenţelor dobândite. Evaluarea continuă este realizată printr-o monitorizare statistică a situaţiei absolvenţilor cursurilor de recalificare pe piaţa forţei de muncă. Se pune accent pe procentul de persoane care au găsit de lucru şi pe timpul necesar pentru a găsi un loc de muncă după recalificare. Birourile de Ocupare sunt responsabile pentru efectuarea inspecţiilor în timpul acestui proces special, care nu se supune nici unui standard de evaluare stabilit la nivel naţional. În ceea ce priveşte FPC, calitatea recalificării este responsabilitatea furnizorului care urmăreşte să menţină venituri din această activitate. Prin urmare, este de aşteptat ca furnizorii să acorde un nivel maxim de atenţie calităţii serviciilor lor şi să monitorizeze şi să evalueze răspunsurile clienţilor lor. Birourile de Ocupare selectează furnizorii de reconversie profesională pe baza referinţelor şi experienţei anterioare. În plus, la începutul anului 2008, un pas foarte important în statisticile referitoare la educaţie a fost adoptat atunci când ISCED97 a fost implementat ca o clasificare naţională (de la 1 ianuarie 2008), inclusiv clasificarea profesiilor. Implementarea ISCED97 ca o clasificare naţională va contribui la îmbunătăţirea statisticilor trimise în străinătate şi pentru a compara sistemul de învăţământ ceh cu sistemele de educaţie din alte ţări. Republica Cehă a reflectat cu privire la implicaţiile EQARF. Unul dintre domeniile principale de reflecţie a fost implicarea partenerilor sociali.

 

Back to top