Lituania

Responsibilităţile în domeniul asigurării calităţii sunt definite de legile privind educaţia şi formarea profesionala (EFP), conform cărora sunt implementate atât evaluarea calităţii, cât şi monitorizarea furnizorilor de EFP interni şi externi. Principala responsabilitate pentru asigurarea calităţii o are furnizorul de EFP, care:

  • împreună cu factorii interesaţi, este responsabil de asigurarea tuturor facilităţillor necesare derulării programelor de formare;
  • dezvoltă programe de formare care corespund nevoilor din economie şi corespunzătoare standardului relevant de EFP;
  • implementează evaluarea internă a managementului şi a programului de formare.

Ministerul Educaţiei şi Ştiinţei (sau instituţiile autorizate de Minister) confirmă curriculumul pentru formarea profesională şi pentru educaţia terţiară nonuniversitară, asigură calitatea educaţiei pe baza rezultatelor cercetării, actualizează programele de educaţie formală, introduce noi programe de EFP, asigură interacţiunea şi coerenţa între programele de EFP derulate la diferite niveluri.

Elaborarea programelor de învăţământ profesional şi a programelor de formare este delegată furnizorilor de educaţie şi de formare profesională.

În 2008, a fost finalizat un proiect ESF “Dezvoltarea şi Implementarea unui Sistem Unic de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Formare Profesională“. Rezultatele proiectului acoperă conceptul şi modelul de asigurare a calităţii atât pentru formarea profesională iniţială, cât şi pentru formarea profesională continuă, stabilind un set de criterii şi indicatori comuni pentru EFP (sub forma unui Standard de calitate), precum şi metodologii şi recomandări pentru auto-evaluare şi pentru evaluarea externă a calităţii. Implementarea, în continuare, a sistemului de asigurare a calităţii în EFP este realizată prin Programul de Dezvoltare a Resurselor de Formare. Pentru monitorizarea politicilor privind educaţia, a fost dezvoltat un sistemd e indicatori grupaţi în mai multe categorii: contextul educaţiei, oferta de formare şi organizarea programelor, personalul, elevii şi studenţii, participarea la procesele de educaţie, predarea şi învăţarea, rezultatele învăţării. Colectarea datelor privind indiactorii este suţinută printr-un sistem informatic de management în educaţie (vezi http://www.svis.smm.lt).

 

Back to top